Acasa » Blog » Totul despre reciclare » Obiectivul global de reciclare a deșeurilor: modificări la Legea 249/2015
Preocupările firmelor pentru îndeplinirea obiectivelor de mediu trebuie aliniate la directivele stabilite la nivelul Uniunii Europene și la actele normative din legislația națională, în special Legea 249/2015. Operatori economici din diferite domenii au obligația să raporteze cantitățile de ambalaje pe care le produc și/sau le importa, să recicleze și să valorifice deșeurile de ambalaje.
Dacă te întrebi cum reduci amprenta de carbon a companiei tale, îți prezentăm cele mai importante detalii despre Legea 249/2015 și modificările aduse la acest act normativ ce reglementează gestionarea ambalajelor şi a deșeurilor de ambalaje, pentru prevenirea și reducerea impactului asupra mediului. Află cum poți transforma obligațiile legale în avantaje strategice!
De ce contează legislația privind gestionarea deșeurilor pentru companii?
Legislația privind reciclarea deșeurilor modelează modul în care companiile operează, influențând costurile, riscurile legale și imaginea de brand. În România, Legea 249/2015, aliniată la Directiva (UE) 2018/852, obligă firmele să adopte practici sustenabile, promovând economia circulară. Un studiu EY din 2023 arată că nerespectarea poate crește costurile cu 20% din cauza contribuțiilor la Fondul pentru Mediu, în timp ce conformitatea reduce deșeurile cu 15-30% [1].
Pentru sectoare precum FMCG sau retail, care generează 70% din ambalajele din România, reciclarea deșeurilor nu este doar o cerință legală, ci și o cerință a consumatorilor – 65% preferă branduri sustenabile, conform Clean Recycle [2]. Conformitatea oferă acces la fonduri PNRR (220 milioane euro pentru reciclare) și avantaje ESG. Ignorarea legislației riscă amenzi de 2 lei/kg pentru ținte neatinse, dar colaborarea cu un OIREP precum Marathon EPR optimizează costurile și conformitatea. Legislația EPR devine astfel o oportunitate strategică.
Ce prevede Legea 249/2015 privind gestionarea ambalajelor și a deșeurilor?
Legea 249/2015 stabilește măsurile prioritare pentru prevenirea producerii deșeurilor de ambalaje. De asemenea, cuprinde principiile fundamentale în vederea reutilizării ambalajelor, reciclării şi altor forme de valorificare a deșeurilor de ambalaje. Obiectivul global de reciclare vizează reducerea eliminării finale a acestor deșeuri.
Conform Legii 249/2015, companiile producătoare de ambalaje şi/sau produse ambalate au obligația să utilizeze un sistem de marcare şi identificare pentru ambalaje. Acesta este destinat îmbunătățirii activităților de recuperare şi reciclare a deșeurilor de ambalaje şi aplicării sistemul de marcare şi identificare.
Operatorii economici care produc ambalaje reutilizabile sunt obligați să respecte, la fabricarea de ambalaje, cerințele esențiale privind caracterul reutilizabil al unui ambalaj, astfel încât acestea să corespundă unor utilizări multiple.
Firmele care produc produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligate să organizeze un sistem pentru colectarea separată a deșeurilor și utilizarea multiplă a ambalajelor, prin operatorii economici care comercializează aceste produse sau prin centre de colectare specializate în recepționarea diferitelor tipuri de ambalaje.
De asemenea, Legea 249/2015 aduce lămuriri despre ce obligații are o companie la Fondul de Mediu. Aceste obligații au fost reglementate prin OUG 196/2005 privind Fondul pentru Mediu și prin Ordinul Nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul a contribuțiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu.

Ce modificări au fost aduse la Legea 249/2015 privind reciclarea deșeurilor?
Legea 249 din 2015 a fost modificată prin Ordonanța nr. 1/2021 a Guvernului privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, prin care sunt reglementate măsuri prioritare pentru prevenirea generării deșeurilor de ambalaje. Din prevederile actului normativ reies și beneficiile colectării selective a deșeurilor, pe care trebuie să le aibă în vedere operatorii economici din diferite sectoare de activitate.
Ordonanța 1/2021 a stabilit posibilitatea ca România să solicite o prorogare de până la 5 ani a termenelor pentru îndeplinirea obiectivelor globale de reciclare. Au fost clarificate aspecte tehnice despre reciclarea ambalajelor și s-au detaliat măsurile de modificare a cotei de atingere a obiectivelor în privința ambalajelor reutilizabile și a ponderii lor.
În Ordonanța 1/2021 sunt formulate cerințele privind compoziția și caracterul reutilizabil și valorificabil al ambalajelor. Sunt stipulate obligațiile producătorilor de reutilizare, colectare și reciclare a ambalajelor, pentru trecerea de la economia liniară la economia circulară, așa cum este prevăzut în Directivele UE.
Au fost adăugate obiectivele până în anul 2030 și au fost precizate valorile minime ale obiectivelor de valorificare și, respectiv, reciclare a deșeurilor de ambalaje pentru anul 2025. Conform Ordonanței 1/2021, Valorile minime ale obiectivelor de valorificare* şi, respectiv, reciclare** a deșeurilor de ambalaje sunt următoarele:
- Valorificare globală: 70% în 2025, crescând la 75% până în 2030.
- Reciclare globală: 65% în 2025, crescând la 70% până în 2030.
- Hârtie-carton: 75% în 2025, crescând la 85% până în 2030.
- Plastic (inclusiv PET): 50% în 2025, crescând la 55% până în 2030.
- Sticlă: 70% în 2025, crescând la 75% până în 2030.
- Metal: 70% în 2025, crescând la 75% până în 2030.
- Aluminiu: 50% în 2025, crescând la 60% până în 2030.
- Lemn: 25% în 2025, crescând la 30% până în 2030 [3].
* Includ cantitatea de deșeuri de ambalaje reciclată şi cea incinerată în instalații de incinerare cu valorificare de energie.
** Includ cantitatea de ambalaje de lemn care este reparată în vederea reutilizării.
Aceste ținte, crescute cu 5% față de 2023, aliniază România la Regulamentul (UE) 2025/40, care interzice ambalajele de plastic de unică folosință până în 2030. OIREP-urile joacă un rol cheie în atingerea acestor obiective, așa cum menționam în articolul privind importanța OTR în reciclarea ambalajelor.
Obiective de reciclare și termene de raportare: ce s-a schimbat din 2023
Din 2023, OUG 125/2022 a introdus raportări bazate pe reciclare efectivă, nu doar pe cantități predate, reducând frauda. Schimbările includ:
- Creșteri obiective: reciclare de la 55% (2022) la 60% (2023), 65% (2025), 70% (2030).
- Raportare lunară: prin SIATD, cu amenzi de 50.000-100.000 lei pentru date eronate.
- SGR obligatoriu: 90% din băuturi, raportări trimestriale.
- Garanții financiare: 2 lei/kg pentru diferențe, returnabile doar la conformitate.
- Materiale specifice: plastic 35% (2023), 50% (2025); aluminiu 30% (2023), 50% (2025).
Raportarea se realizează anual către Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).

Cum îți asiguri conformitatea: colaborarea cu OIREP
Asigurarea conformității cu reciclarea deșeurilor conform legislației poate fi copleșitoare pentru companii, dar colaborarea cu un OIREP precum Marathon EPR simplifică procesul, transferând responsabilitățile legale și optimizând costurile. OIREP-urile preiau obligațiile de colectare, reciclare și raportare, asigurând atingerea țintelor prin rețele naționale.
- Transfer de responsabilitate: OIREP gestionează 100% din cantitățile declarate, evitând amenzi și contribuții suplimentare.
- Raportare automată: furnizează date certificate pentru AFM, reducând erorile cu 90%.
- Optimizare costuri: tarife competitive – vezi tarife OIREP pentru ambalajele puse pe piață – cu economii de 20-30% prin volume mari.
- Acces la expertiză: consultanță pentru design ambalaje sustenabile, aliniate la legislația privind colectarea și reciclarea deșeurilor.
- Audituri și certificări: verificări anuale pentru trasabilitate, esențiale post-2023.
Prin parteneriat cu Marathon EPR, companiile evită riscurile și contribuie activ la obiectivele naționale.
Sfaturi practice pentru operatorii economici
Pentru a respecta legislația privind reciclarea deșeurilor, companiile pot adopta măsuri eficiente. Iată care sunt acestea!
- Analizați ambalajele: folosiți materiale reciclabile – iată un ghid complet despre cum se reciclează diferite materiale.
- Colectare internă: stații de sortare pentru a crește rata de reciclare.
- Furnizori sustenabili: alegeți ambalaje cu 10% conținut reciclat.
- Educație: informați angajații despre reciclarea plasticului.
- Monitorizare: tool-uri digitale pentru raportări precise.
Cum să aplici modificările la Legea 249/2015?
Vrei să te asiguri că respecți toate prevederile aduse de modificările la Legea 249/2015 și să știi cum se depune declarație la Fondul pentru Mediu, după cele mai recente norme de aplicare? Este necesar să consulți specialiștii în domeniu, să vezi dacă te numeri printre operatorii care au obligația de raportare a deșeurilor.

Întrebări frecvente
1. Ce înseamnă obiectiv global de reciclare în Legea 249/2015?
Obiectivul global reprezintă procentul minim de deșeuri de ambalaje care trebuie reciclate anual, calculat pe greutate totală introdusă pe piață. În 2025, este 65%, incluzând reparații pentru lemn, pentru a promova economia circulară.
2. Cum se calculează contribuțiile la Fondul pentru Mediu?
Contribuțiile se calculează în funcție de diferența dintre cantitatea de deșeuri declarată și cea efectiv reciclată, la un tarif de 1,20 lei/kg, la care se poate adăuga o penalizare de 2 lei/kg pentru neîndeplinirea obiectivelor de reciclare. Raportarea se face anual către Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).
3. Este obligatorie marcare ambalajelor pentru reciclare?
Da, conform art. 10, marcarea cu simboluri standard (ex: Mobius loop) este obligatorie pentru trasabilitate, facilitând sortarea și evitând amenzi de 5.000-10.000 lei.
4. Ce se întâmplă dacă nu ating țintele de reciclare în 2025?
Atrageți plăți suplimentare de 2 lei/kg, plus sancțiuni de până la 100.000 lei; colaborarea cu OIREP reduce riscurile la zero.
5. Cum ajută OIREP-urile la tranziția la economia circulară?
OIREP-urile gestionează întregul ciclu – colectare, reciclare, raportare – oferind certificări ESG și acces la fonduri PNRR pentru investiții verzi.
Ca să alegi cea mai bună variantă pentru alinierea la obiectivul global de reciclare a deșeurilor, colaborează cu un OIREP și optimizează costurile pentru îndeplinirea obligațiilor de reciclare și valorificare. Astfel ai certitudinea că deșeurile pe care le produci în activitatea economică sunt gestionate corespunzător și că firma ta protejează mediul pe termen scurt, mediu și lung
Bibliografie:
Bibliografie:
[1] “Analiză EY: 10 schimbări importante în 2023 în domeniul gestionării deșeurilor”, 6 Feb. 2023, https://www.wall-street.ro/articol/Economie/294073/analiza-ey-10-schimbari-importante-in-2023-in-domeniul-gestionarii-deseurilor.html. Accesat la 27 Oct. 2025.
[2] “Cum vor crește obiectivele de reciclare în 2025 în România”, 8 Dec. 2024, https://green.start-up.ro/ro/cum-vor-creste-obiectivele-de-reciclare-in-2025-in-romania/. Accesat la 27 Oct. 2025.
[3] “Din ianuarie 2025 cresc obiectivele de reciclare a deșeurilor de ambalaje. România primește 220 mil. EUR prin PNRR pentru fabrici de reciclare”, 7 Dec. 2024, https://www.romaniapozitiva.ro/coltul-verde/din-ianuarie-2025-cresc-obiectivele-de-reciclare-a-deseurilor-de-ambalaje-romania-primeste-220-mil-eur-prin-pnrr-pentru-fabrici-de-reciclare. Accesat la 27 Oct. 2025.
RECICLEAZA!
Hai sa lasam generatiilor viitoare
o planeta mai curata
Contactati-ne!
Dorim sa avem o comunicare cat mai eficienta cu potentialii nostri parteneri, de aceea te rugam sa completezi formularul de mai jos:






