SGR: ce obligații au producătorii și comercianții în 2023?

Ai o firmă în domeniul retail sau ești producător de băuturi și vrei să știi cum să reciclezi deșeurile de ambalaje, în conformitate cu legislația în vigoare? De la data de 30 decembrie 2022 trebuie să te înregistrezi în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalaje. Îți prezentăm în continuare cele mai importante detalii despre noile reglementări privind reciclarea sticlei, reciclarea aluminiului, reciclarea plasticului și modalitățile de declarare a activităților economice pe care le desfășori în producția, îmbutelierea și comercializarea de băuturi.

Ce reprezintă Sistemul de Garanție-Returnare (SGR)

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) are ca scop stimularea acțiunilor de returnare a ambalajelor de băuturi de unică folosință, în vederea reciclării. Astfel sunt implementate măsuri eficiente de trecere la economia circulară, prin creșterea cantității materialelor colectate pentru reciclare și a calității acestora.

În perioada 30 decembrie 2022-28 februarie 2023 se derulează faza preliminară intrării în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare în România. Este vorba despre înregistrarea online, pe www.returosgr.ro, pentru toți producătorii, importatorii și comercianții de băuturi.

A doua fază a funcționării SGR începe la  30 noiembrie 2023, când toți consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de băuturi – ambalaje din plastic, sticlă sau metal. După implementarea sistemului SGR, cumpărătorii vor plăti o garanție de 0,50 lei la achiziționarea de la un comerciant a unei băuturi îmbuteliate, oricare ar fi tipul acesteia (apă plată, apă carbogazoasă, băuturi răcoritoare, bere, vin, cidru, băuturi spirtoase).

Sistemul SGR se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile, ce au volume de la   100 mililitri până la 3 litri inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul îl va aduce la  unul dintre punctele de returnare create de comercianți în magazine, supermarketuri, hypermarketuri. În schimbul ambalajului gol, consumatorul primește înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial. Consumatorul nu trebuie să prezinte bonul fiscal care să ateste achiziționarea băuturii respective.

Pe lângă taxa pe ambalaje în retail, această măsură vine să încurajeze reciclarea și să contribuie la formarea unor obiceiuri de gestionare responsabilă a deșeurilor de ambalaje,  în conformitate cu țintele de reciclare și obiectivele de mediu ale UE.

Ce firme sunt obligate să se înregistreze în SGR

Așa cum este prevăzut în HG nr.1074/2021, au obligația să se înregistreze în SGR toate firmele din România ce au calitatea de producători, importatori sau comercianți de produse din următoarele categorii: apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, vin, cidru, băuturi spirtoase. Actul normativ face referire la băuturi în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 l și 3 litri.

Este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică ce produce și introduce pe piața din România produse cuprinse în sistemul SGR sau care importă ori achiziționează intracomunitar aceste produse și le introduce pe piața românească. Este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfășoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali.

La firmele precizate anterior se adaugă operatorii economici din industria ospitalității, care derulează activități de comercializare a produselor menționate anterior. Este vorba despre capacități hoteliere, unități de servicii alimentare, organizare evenimente, pregătire şi servire a alimentelor şi băuturilor).

Prevederile HG 1074/2021 vin în sprijinul firmelor care implementează strategii de mediu și vor să știe cum să reducă amprenta de carbon creată prin activitatea lor economică, prin măsuri eficiente pe termen scurt, mediu și lung.

Care este procedura de înregistrare online în SGR

Ca să-ți înscrii firma în SGR, trebuie să parcurgi pașii următori:

  • Creează un cont de utilizator pe https://portal.returosgr.ro, prin completarea datelor de identificare comercială (CIF, CUI) și a detaliilor de contact pentru persoana desemnată de firmă ca reprezentant în relația cu administratorul SGR;
  • Activează contul, conform instrucțiunilor primite și completează informațiile solicitate, conform procedurilor legale;
  • Preia Formularul Standard de Înregistrare în SGR, care este generat automat după completarea datelor și conține toate detaliile despre firma ta, așa cum sunt prevăzute în actul normativ ce reglementează activitatea în cadrul sistemului SGR;
  • Asigură-te că reprezentantul legal al firmei semnează Formularul Standard de Înregistrare în SGR, pe bază de semnătură semnătură electronică simplă sau calificată, prin intermediul returosgr.ro;
  • Semnează contractul cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A., tot pe site-ul returosgr.ro.

Află toate detaliile despre înscrierea în SGR din Ghidul de înregistrare, ce poate fi consultat aici. Beneficiezi pe toată durata etapei preliminare de înscriere în SGR (30 decembrie 2022-28 februarie 2023) de asistență prin call center, la numărul de telefon: 021.207.00.09, de luni până vineri între orele 09.00-18.00, cu excepția sărbătorilor legale.

Acordă atenție prioritară acestui demers și colaborează cu un OIREP care să preia responsabilitățile de mediu, ca să te asiguri că parcurgi corect și complet toate etapele necesare pentru înscrierea în SGR. În anul 2023, îndeplinește-ți obligațiile de producător sau comerciant de băuturi, ca să eviți plata amenzilor pentru neînregistrare în baza de date SGR. Aceste amenzi variază între 20000 și 40000 de lei.